Oana Kovacs

45

Ce NU mi-a plăcut în Barcelona

Dacă ieri v-am povestit ce mi-a plăcut în capitala Catalunyei, azi schimb registrul pentru că, ați ghicit, în Spania nu curge lapte și miere și nici câinii nu umblă cu covrigi în coadă. Au fost și chestii care nu mi-au plăcut în Barcelona, unele subiective și altele obiective.

Să încep cu alea obiective:

  • Am văzut o tanti făcând lipsa mare la un copac. Șocați-vă pentru că nu, nu era cățea, era femeie. Aproape de Las Ramblas. O fi ”tăiat-o” așa că de față cu toată lumea… a rezolvat problema.
  • Se fură ca-n codru. Unei prietene i s-a furat geanta de pe umăr. Șefului ei portofelul din buzunar. Se fură de pe mese – mobile, țigări, orice. În magazine vânzătoarele explicau turiștilor să își țină gențile cu mâinile. La noi nu e așa. Dacă merg la terasă stau relativ liniștită cu mobilul pe masă. În Barcelona am stat cu el… în cameră. N-am cărat telefonul după mine deloc. Am avut câteva gentuțe mici pentru balsam de buze, aparat foto și șervețele. În poze vedeți cum le-am purtat (cât de sus) și în 99% din cazuri eram cu mâna pe ele. Alex purta rucsacul cu apă și alte cele în față. Și nu eram singurii, majoritatea făceau așa.
  • Serviciile proaste în restaurante. Mult mai proaste ca la noi. În primul rând, cei din restaurante stau pe stradă (inclusiv în centru) și mai că nu trag de turiști să intre. De cele mai multe ori intram, săreau 5 să ne așeze la masă și apoi uitau de noi. Uitau să ne aducă băutura, mâncarea, nota.
  • Agresivitatea cu care se vând droguri și alcool pe stradă. Deja am în reflex să spun No, gracias! Se oferă bere, hașiș, marijuana și cocaină. Puteam să vin cu o plasă de haș, coca o maria, dar am refuzat :)).
  • Obsesia cu catalana. Barcelona e în Spania, limba oficială e spaniola și totuși în multe locuri informațiile sunt în catalană, adică un amestec dubios de franceză, spaniolă și portugheză (așa-mi sună mie).
  • Faptul că traversează ca oile :)). Asta e și un pic amuzantă și un pic românească: se traversează și pe roșu și pe verde, fiecare cum apucă și cum îl taie capul.

Și două chestii subiective:

  • Dorința de a arăta că știu engleză. M-am adresat tuturor în spaniolă. N-oi fi vorbit eu 100% corect, dar m-am străduit. Mulți mi-au răspuns în engleză știind că-s turistă, treabă care m-a enervat. Păi dacă vreau să vorbesc spaniola, lasă-mă să mă chinui!
  • Înghesuiala. Mulți, mulți, mulți, mulți, mulți oameni. E o vânzoleală continuă, mai ales pe Passeig de Gracia, o stradă centrală aproape de locul în care am stat noi. Infernal de mulți oameni pentru gustul meu.

Dar în ciuda a tot ceea ce am scris mai sus, tot cea mai frumoasă vacanță ever rămâne! 🙂 Și vă sfătuiesc să mergeți la Barcelona.

O să revin și cu un ghid cu locuri de vizitat.

Comments

Oana • October 3, 2012


Previous Post

Next Post

Comments

  1. Bia October 3, 2012 - 07:45 Reply

    Abia astept ghid-ul acela cu locuri de vizitat 🙂
    Pe de alta parte te sustin, fiecare padure cu uscaturile ei, orice loc frumos are si parti nasoale, fac eforturi foarte mari ca sa vad mai peste tot doar partile bune si frumoase 😀

    • Oana October 3, 2012 - 18:34 Reply

      Da, chiar stiu sa se promoveze bine. Cred ca nu era asa amuzant fara faza cu drogurile, ca desi e enervanta, m-am amuzat :)).

  2. Codrin October 3, 2012 - 08:09 Reply

    Corect si realist modul inc are ai pus problema cu partile mai putin placute. In urma cu un an si jumatate lucrurile stateau exact la fel ca cele descrrise de tine mai sus. Mai putin cu hotii. Ori nu i-am remarcat noi, ori am fost norocosi si ignoranti pentru ca am carat toate cele la noi si fara sa ne ferim in mod special.

    Aa…si inca ceva, iti raspund in engleza pentru ca nu le vorbesti in catalana. Oricat de bine si frumos ai vorbi spaniola, nu e limba pe care ei o iubesc cel mai mult. 🙂

    • Oana October 3, 2012 - 18:24 Reply

      Cred ca ai fost norocos cu hotii :D. Pe noi ne-au avertizat multi sa avem grija si am observat ca in Corte Ingles si in alte magazine li se atragea atentia turistilor sa aiba grija la genti. Si cand am vazut ca asa se poarta, i-am sfatuit si noi pe cei care-i vedeam ca-si flutura ”avutia” prin fata tuturor.

  3. Marian October 3, 2012 - 08:56 Reply

    catalana e obsesie cum e maghiara în Harghita. La fel și în ”Comunitat Valenciana”. (măcar nu ești ignorat…)
    Nesimțirea e la ea acasă (muierea aia nu e singura….)

    • Oana October 3, 2012 - 18:23 Reply

      Exact :)).

  4. joe October 3, 2012 - 09:37 Reply

    Pai ma duc si eu atunci, i-auzi…mary j, coca…

  5. cotos October 3, 2012 - 13:22 Reply

    In afara de faptul ca acolo joaca messi, orasul chiar mi se pare superb..Acuma din pacate toata lumea are uscaciunile sale..:)

  6. Alina October 3, 2012 - 14:09 Reply

    Acum inteleg de ce si eu cand am mers in Valencia am cerut ceva in spaniola si mi-au raspuns in engleza.De apreciat ca vor sa mai cunoasca si alte limbi nu ca italienii care nu o stiu decat pe a lor:))

    • Oana October 3, 2012 - 18:19 Reply

      Era tragic daca nu stiam eu engleza :))).

  7. Savoir Faire October 3, 2012 - 16:43 Reply

    Chestia cu dialectul pare putin ciudata pentru ca noi nu avem dialecte, dar e o realitate comuna in alte tari, adica mi se pare logic ca omul sa vorbeasca in limba care o gaseste cea mai comoda.
    Sa-i impui unui om sa vorbeasca limba oficiala in intimitatea lui este ca si cum ai obliga un roman de rand sa vorbeasca cu formalisme, la masa, cu nevasta sau copilul.

    Femeia care se usura pe strada este evident o pata neagra, dar mi se pare mic copil fata de cacarile romanesti in public.
    Si daca am vorbit de usurare prin ochii turistului, hai sa vorbim de usurare si prin ochii omului de rand.
    Cum se face ca in romania inca mai exista wc in curte?

    Ai mai spus acolo ca a trebuit sa stai cu ochii in 4 din cauza tel.ului si ca in romania puteai sa il pui linistita pe masa.
    Sincer spun ca nu inteleg de ce trebuie sa pui telefonul pe masa: vorbesti, inchizi si il bagi la loc.

    O alta chestie care imi vine in minte este ca atunci cand esti turist sari mai mult in ochii atacatorului sau in ochii baiatului cu drogurile.
    Celelalte nemultumiri mi se par tipic turistice, nu nemultumiri care tin in mod special de barcelona.

    • Oana October 3, 2012 - 18:18 Reply

      Savoir, nu ne intelegem cu limba vorbita. Intimitate = la el in dormitor nu in magazinul in care vinde. Sa ii vorbesti unui om care ti se adreseaza in limba ta nationala in alta limba e fix pix acelasi rahat cu a merge tu in Harghita unde ti se va raspunde in limba maghiara. Cum te simti? Eu ma enervez.
      Si in Romania oamenii nu se usureaza pe strada, cel putin n-am vazut inca niciodata asa ceva. WC in curte de ce sa nu existe? La casa lui fiecare face ce vrea, atata timp cat nu-mi impune mie ce sa fac la mine.
      In Romania stau cu telefonul pe masa daca merg la o terasa pentru ca fiind galagie nu-l aud daca suna. Si nu ma stresez ca dispare asa usor.
      Cat despre droguri, ba e Barcelona. Cand de minim 5 ori pe zi ti se ofera pe strada, chiar NU e ok. De asta am si zis ca-s obiectiva, crede-ma ca nu bat campii. La fel cum nu vorbesc prostii nici cu restaurantele. Sa te puna la masa in 20 de secunde e perfect, dar sa stai 20 de minute dupa nota, nu. Si nu, nu-s subiectiva la asta, daca eram acasa comentam, fiind acolo m-am relaxat.

      • Taut Oana Maria October 3, 2012 - 18:40 Reply

        Chestia cu asteptatu dupa nota de plata nu e neaparat lipsa de consideratie, in cultura lor statul la masa si mancatul presupunem mult mai mult timp acordat, noi romanii halim repede si ne ridicam aproape mestecand ultima gura. Cred ca este mai mult o diferenta culturala.

        • Oana October 3, 2012 - 19:18 Reply

          Din pacate se asteapta dupa orice odata asezat la masa, nota de plata era un exemplu. Dureaza sa aduca meniul, apoi comanda si apoi nota. Dar cand e vorba sa intri vin mai multi chelneri buluc iar apoi se ocupa de tine cine isi aminteste :D. Si cei din Spania cu care am vorbit s-au plans si ei de servicii.

      • Savoir Faire October 3, 2012 - 21:17 Reply

        ma tem ca in contextul meu “intimitate” nu se refera doar la dormitorul lui, ci in locul unde traieste.
        Pana la urma tu (ca si multi alti turisti) erai un strain in mediul lor…… so…
        Cat de normal ar fi sa isi schimbe modul lor de viata pentru ca unui om din exterior nu i se pare normal?
        Sigur ca fiecare isi pune ce buda vrea el in curte la el pe banii lui, dar sugerez ca wc-ul in curte e o forma primitiva.
        In mod normal nu mi-as bate eu prea mult capul cu wc-ul lor, dar am adus acest argument in vorba de dragul comparatiei.

        • Oana October 4, 2012 - 01:13 Reply

          Ok, deci ti se pare normal ca in Harghita sa fi nevoit sa vorbesti ungureste? Ca e fix acelasi lucru. Si din cate stiu eu, bunele maniere spun ca in public se vorbeste limba tarii si acasa limba pe care o vrei :).

          • Savoir Faire October 5, 2012 - 17:09

            De ce compari ungurii din hargita cu catalanii din spania?
            Catalanii sunt o minoritate in spania, dar sunt o minoritate in cadrul aceluias popor, in schimb ungurii din romania, sau sarbii din romania, sau bulgarii sunt minoritati care apartin altor popoare.
            Evident exista si elemente asemanatoare in exemplu propus de tine, dar sunt mai putine decat elementele distinctive :d

          • Oana October 6, 2012 - 00:32

            Sunt o minoritate care trebuie sa vorbeasca limba oficiala. Ungurii din Romania sunt cat se poate de romani atata timp cat au acte romanesti, traiesc aici si platesc taxe si impozite aici.
            Si tatal meu e ungur si eu la fel, ne cheama Kovacs, si pe bunica-mea la fel. Asta nu inseamna ca facem figuri ca noi vrem sa vorbim maghiara peste tot pentru ca traim in Romania, tara in care se vorbeste limba romana.

      • Oana D October 5, 2012 - 08:49 Reply

        Merg destul de des in Harghita si Covasna si nu am probleme. Mi se vorbeste romaneste fara ura si fara razbunare, in institutii publice, magazin, cofetarie, restaurant, hotel…Nu m-a injurat nimeni, nimeni nu s-a uitat urat la mine. Ma gandesc ca se si exagereaza mult. Pe de alta parte, daca o minoritate ajunge sa isi impuna propriile reguli, poate e si vina majoritatii.

        • Oana October 5, 2012 - 10:38 Reply

          Eu am auzit de la multi ca au patit-o in locurile turistice (si alea putine). Si e aiurea.

      • Adrian Thomas April 27, 2015 - 17:57 Reply

        Comparatia cu Hargita nu este DELOC relevanta. Catalunia are un guvern propriu (Hargita nu are) si este o regiune aproape autonoma. Am convingerea ca in anii ce vor urma va deveni un stat independent fata de Spania (la cate proteste si referendumuri exista acolo pe tema asta), asadar este normal sa aiba o limba proprie. Vezi Andora. Daca te chinuiai sa le vorbesti ca in telenovele, iti dai seama ca au preferat sa se chinuie ei sa iti raspunda in engleza, numai sa scape odata de tine. Eu as fi facut la fel in locul lor; probabil ai face la fel. Nu erau obligati sa faca cursuri de limba cu tine. Incearca sa intelegi afli mai mult despre cultura ariilor pe care le vizitezi si abia apoi expune o opinie, fie ea si formata in 4-5 zile de vacanta.

        • Oana April 27, 2015 - 22:14 Reply

          Ce frumos ar fi daca ti-ai expune si tu parerea in cunostinta e cauza. Noroc ca stii tu cat e bine vorbesc eu spaniola.
          Intai invata sa scrii corect (grupurile GHE si GHI nu-s aceleasi cu GE si GI), iar apoi intoarce-te sa-mi dai lectii, ok? 🙂

  8. kadia October 3, 2012 - 18:35 Reply

    unde ai gasit pisica? Ce frumusica e! De inghesuiala imi aduc si eu aminte, dar parca nu erau asa de multi hoti, sau am fost noi mai cascati si am avut noroc.

    • Oana October 3, 2012 - 18:38 Reply

      Intr-o piata din apropiere de Rambla de Raval :).

  9. Monica October 3, 2012 - 19:59 Reply

    Eu am fost in Barcelona in 2009. Nu erau chiar asa. Adica nu ma simteam nasol temandu-ma ca ma vor fura. Si nu am intalnit droguri. Dar … cine stie … 3 ani e multa veme pentru unii.
    Legat de furt o sa amana meeu vesnic in mine o faza. Eram in metrou. SI aveam un fermoar deschis la geanta. Si o femeie de veo 45 de ani vine si imi zice cumva indignata, dar si binevoitoare soptindu-mi la ureche ” domnisoara aveti geanta deschisa. Aveti grija sunt multe romance pe aici!” Am amas masca, dar ma bucuram ca nu si-a dat seama ca si eu is romanaca :))

    Alta faza a fost cu limba. Cumnatul meu e spaniol. Sora mea vb spaniola. Parintii lui, cand el a vrut sa o duca la ei, i-au spus raspicat “intra la noi in casa cand vb catalana!” Si eu cand m-am dus mi-a vb 15 minute in catalana. Ma uitam ca proasta. Am inteles doar ca toata lumea de mira ca David este fatele lui Adi (nepotii mei)… in rest i-am spus la final, evident in spaniola ca nu am inteles apoape nimic. Si apoi mi-a vb de ce trebuie sa vb catalana cand ma duc la ei. M-au tampit! :))

    • Oana October 3, 2012 - 20:29 Reply

      Acuma cica e plin de hoti. Cumnatul prietenului nostru ne-a spus ca el singur a atras atentia catorva grupuri care erau pe cale sa fie furati :(.

  10. Andra :) October 3, 2012 - 20:46 Reply

    Eu am aflat ca Barcelona e “capitala hotilor de buzunare” de-abia dupa ce m-am intors 😀 Din fericire, n-am avut probleme, dar am auzit de lume care se plange ca era cat pe ce sa fie jefuita.

    PS: Niste genti “de firma” de la domnii de pe Rambla nu ti-ai luat? :)))

    • Oana October 4, 2012 - 01:13 Reply

      Nu mi-am luat :)))).
      Dar nu mai stateau (sau cel putin n-am prins eu) pe Ramblas, erau pe Passeig de GRacia, seara.

  11. Andra October 3, 2012 - 21:27 Reply

    Oana, mailul asta o sa-l pun la favorite ca sa am manual de utilizare pentru Barcelona :)). abia astept articolul privind atractiile turistice:P

    • Oana October 4, 2012 - 01:14 Reply

      Vine si ala curand :D.

  12. Aliceee Traveler October 4, 2012 - 14:35 Reply

    Inghesuiala nu e aceasi si in februarie dar vara trebuie sa fie infernal!
    Acum 2 ani nimeni nu vorbea engleza si ma dispera teribil fiindca eram nevoita sa vb pe spaniola mea stalcita 🙂
    Oriunde mergi e de evitat restaurantele turistice, adica acelea unde te baga practic cu forta fiindca de obicei sunt scumpe si mancarea lasa de dorit! Cel mai adesea se bazeaza totul doar pe locatie (bulevarde principale, pe langa vre-un obiectiv turistic etc) 🙂

    • Oana October 4, 2012 - 16:24 Reply

      Noua ne zicea prietenul nostru si ca restaurantele hyper turistice au paella congelata… dupa ce ca e mega scumpa.

  13. Savoir Faire October 6, 2012 - 01:26 Reply

    da, stiu :d
    imi place numele kovacs, e special !
    Ideea este ca nu toti unguri din romania sunt atat de romanizati,atasati,integrati (spunei cum vrei.)
    Unii sunt mai atasati de partea romaneasca, altii de partea romaneasca.
    Nu vad care e problema daca o comunitate de unguri vor sa vorbeasca maghiara pe pe teritoriul romaniei.
    Lasam la o parte interesele politice, aici este vorba doar despre vointa in sine a omului.
    Daca o comunitate de unguri vrea sa vorbeasca ungureste in romania sau una de catalani vrea sa vorbeasca, catalana in spania sincer nu vad care e problema.
    Trebuie sa vorbeasca in mod special limba oficiala a tarii?
    Cine spune asta, etica, morala sau bunele maniere?
    Oricare dintre ele ar putea sa spuna acest lucru, caci adevarul este ca alea 3 elemente de mai sus pot fi interpretate de fiecare om..
    Si partea cea faina este ca nu exista interpretari gresite, doar diferite.
    Uite, eu din respect pentru un italian, nu o sa vorbesc niciodata in romaneste langa el cu un amic roman.
    Dar asta este ideea mea de respect.
    Alti oameni ar putea sa aiba alte idei la fel de valabile.
    Noi, Romanii din italia, ipotetic am putea sa cerem ca limba sa ne fie recunoscuta.(momentan nu exista interese politice pe aceasta tema, dar vor exista.)
    Daca cererea se va aproba sau nu e secundar.
    Totusi exista o diferenta dintre catalanii din spania si ungurii din romania nascuti sau nu in romania.
    E o chestiune nu stiu cum sa zic, de dialect vs. Limba, de traditia unei etnii vs. Traditia unei tari formate.
    E greu sa exprim ceea ce vreau exact sa spun, dar sper ca m-am apropiat de esential.

    • Oana October 6, 2012 - 13:32 Reply

      Pai exact cum tu nu vorbesti romana cu prietenii tau cand sunteti si cu italieni, la fel e si cu catalana si maghiara. Zi-i lipsa de respect, zi-i cum vrei, dar cand refuzi sa-i raspunzi unui turist (care aduce bani buni in buzunarul tau) in limba in care ti se adreseaza, desi o vorbesti, e urat.

  14. Ciobby October 7, 2012 - 04:50 Reply

    Dacă mai critici Barcelona ne certăm rău de tot.

    • Oana October 7, 2012 - 14:34 Reply

      O sa o mai critic daca va fi nevoie :).

  15. Daria April 28, 2015 - 00:21 Reply

    Hoti exista in orice oras foarte aglomerat. In toate aceste locatii trebuie sa iti pazesti bunurile.
    Aglomeratia este de asemenea un numitor comun pentru toate destinatiile turistice faimoase.
    Cat despre limba: daca oamenii de acolo vorbesc dialectul lor, le este greu sa inteleaga limba nationala vorbita de un nativ, cu atat mai mult, le este uneori imposibil sa priceapa limba nationala vorbita de un amator. Firesc, le este mai usor sa treaca la limba engleza. Nu este o lipsa de respect ci o eficientizare a timpului, avand in vedere sutele de turisti indragostiti de spaniola, pe care ii intalnesc zilnic.

  16. Daria April 28, 2015 - 00:29 Reply

    Iar in Barcelona limba oficiala este catalana si pe locul doi spaniola. Ambele sunt limbi oficiale.

    • Oana April 28, 2015 - 08:10 Reply

      Din cate stiu eu, Barcelona inca e parte in Spania, asa ca nu stiu daca exista un loc 2 pentru limba tarii din care face parte un oras. Se poate asa ceva/

  17. Daria April 28, 2015 - 12:09 Reply

    Inca este parte din Spania, dar aceste doua limbi sunt oficiale la ei acasa. 🙂

    http://barcelona.de/en/barcelona-languages.html
    Exista un loc doi din moment ce ei, la ei acasa, vorbesc catalana in general.

    Pana la urma este o chestiune de gusturi. Dar aglomeratia, hotii si limba pe care aleg sa o foloseasca sunt chestiuni comune si enervante oricarui oras mare.
    Si, deja citisem la tine pe FB niste comentarii ale unor oameni care spuneau ca: “aaaa, pai daca este asa periculoasa Barcelona, eu nu ma mai duc”.
    Mi se pare absurd sa crezi ca exista pe lumea asta vreun loc turistic unde sa nu trebuiasca sa te pazesti de hoti. Dar nici sa o dai in extrema si sa spui ca acolo te iau hotii pe sus. Sa fim un pic realisti.
    Eu de exemplu am stat o luna de zile in concedii in Barcelona. Niciodata nu am fost prea atenta la geanta si la bunuri si nu am fost niciodata furata.
    Deci e chestie si de noroc.

    • Oana April 28, 2015 - 13:26 Reply

      Da, doar ca nu e una mai oficiala ca alta. 🙂
      Si ai dreptate cu locurile turistice, fiind aglomerate, sunt si pline de hoti, dar eu zici ca scapi cu un pic de grija. Cand am fost eu in Barcelona in 2012 mi s-a atras atentia de catre localnici, plus ca stiam de la cunoscuti ca au fost furati, asa cu nu cred ca am facut rau ca am fost atenta (sau ca ii atentionez si pe altii sa fie).

  18. Daria April 28, 2015 - 13:57 Reply

    Nuu, evident ca nu e rau sa atentionezi. Insa mi s-a parut ca unii au luat-o un pic cam prea in serios. Si nu este prima data cand ma lovesc de afirmatia: “am auzit ca in Barcelona este periculos, nu ma duc”.

    Cat despre limba, nu este una mai oficiala decat cealalta dar accepta si tu ca avand DOUA limbi oficiale in zona lor, nu este lipsa de politete ca nu au stat la discutii in spaniola.
    Siiiiii, e mare lucru ca te-au luat pe engleza 😀

    Nah, eu spun asta si avand in vedere ca stiu cu adevarat ce inseamna capete seci si obtuze, care nu doar ca nu stiu engleza, dar nici pe limba lor nu te baga in seama daca doamne fereste e pronuntia defectuoasa. Aia mi se pare cu adevarat prostie si lipsa de educatie.

    Deci, eu zic ca ai avut o vacanta faina si cred ca ai mai vizita Barcelona cu placere 🙂

    Ahh, si inca ceva, de regula peste tot in centrul unui oras se trag turistii cu forta inauntru. In general acolo serviciile si mancarea este proasta.

    • Oana April 28, 2015 - 14:14 Reply

      Da, vacanta a fost minunata! 🙂
      De asta am scris in total vreo 5 (cred) articole pe tema asta.
      Cred ca un motiv serios pentru a evita o vacanta ar fi un conflict militar, ca de furat se fura peste tot unde-s multi oameni.

Leave a Reply